Ktorá filozofická disciplína je nosná pre klasickú novovekú filozofiu:
Indukcia je:
z viacerých jedinečných či čiastočných súdov odvodzujú všeobecné súdy, závery
odvodzovanie zvláštneho, menej všeobecného zo všeobecného
rozbor, rozklad na jednotlivé prvky, časti či zložky
spájanie, spojenie jednotlivých častí, zložiek do celku; zlučovanie, zlúčenie
Dedukcia je:
z viacerých jedinečných či čiastočných súdov odvodzujú všeobecné súdy, závery
odvodzovanie zvláštneho, menej všeobecného zo všeobecného
rozbor, rozklad na jednotlivé prvky, časti či zložky
spájanie, spojenie jednotlivých častí, zložiek do celku; zlučovanie, zlúčenie
Analýza je:
z viacerých jedinečných či čiastočných súdov odvodzujú všeobecné súdy, závery
odvodzovanie zvláštneho, menej všeobecného zo všeobecného
rozbor, rozklad na jednotlivé prvky, časti či zložky
spájanie, spojenie jednotlivých častí, zložiek do celku; zlučovanie, zlúčenie
Syntéza je:
z viacerých jedinečných či čiastočných súdov odvodzujú všeobecné súdy, závery
odvodzovanie zvláštneho, menej všeobecného zo všeobecného
rozbor, rozklad na jednotlivé prvky, časti či zložky
spájanie, spojenie jednotlivých častí, zložiek do celku; zlučovanie, zlúčenie
Prekážky, ktoré nám podľa Francisa Bacona bránia v procese poznávania sa nazývajú:
"Idola tribus" označujú:
idoly divadla
idoly trhu
idoly jaskyne
idoly kmeňa
"Idola specus" označujú:
idoly divadla
idoly trhu
idoly jaskyne
idoly kmeňa
"Idola fori" označujú:
idoly divadla
idoly trhu
idoly jaskyne
idoly kmeňa
"Idola theatri" označujú:
idoly divadla
idoly trhu
idoly jaskyne
idoly kmeňa
Ktorý z idolov zvádza ku omylom vyplývajúcim z našej vrodenej ľudskej povahy. Z toho, že sme náchylní vidieť veci komplikovanejšie, ako v skutočnosti sú,
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly individuálne pre každého jedného človeka, vyplývajúce z jeho výchovy, prostredia, zvláštností povahy a podobne.
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly vznikajúce pri komunikácii medzi ľuďmi, keď slová nemajú presné významy, keď sú poznatky skreslené prekladmi do iných jazykov, keď sa pravda stráca vo viacznačnostiach.
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly, keď vedci iba opakujú poučky napísané tými pred nimi. Vďaka tomu každý epochálny objav naráža na odpor zo strany skostnatených tradícií
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý text opisuje "Idola tribus"
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola specus"
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola fori"
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola theatri"
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktoré dva idoly sú neodstrániteľné?
Ktoré dva idoly sú odstrániteľné?
Pavúk je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Včela je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Mravec je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Mucha je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Názory na spoločnosť prezentuje Francis Bacon v diele:
Gnozeologické názory prezentuje Francis Bacon v diele:
Na ktorého starovekého filozofa svojim názvom reaguje dielo Nová Atlantída?
na Sokrata
na Platóna
na Aristotela
na Epikura
Na ktorého starovekého filozofa svojim názvom reaguje dielo Nové organon?