Ktorá filozofická disciplína je nosná pre klasickú novovekú filozofiu:
Indukcia je:
z viacerých jedinečných či čiastočných súdov odvodzujú všeobecné súdy, závery
odvodzovanie zvláštneho, menej všeobecného zo všeobecného
rozbor, rozklad na jednotlivé prvky, časti či zložky
spájanie, spojenie jednotlivých častí, zložiek do celku; zlučovanie, zlúčenie
Syntéza je:
z viacerých jedinečných či čiastočných súdov odvodzujú všeobecné súdy, závery
odvodzovanie zvláštneho, menej všeobecného zo všeobecného
rozbor, rozklad na jednotlivé prvky, časti či zložky
spájanie, spojenie jednotlivých častí, zložiek do celku; zlučovanie, zlúčenie
Prekážky, ktoré nám podľa Francisa Bacona bránia v procese poznávania sa nazývajú:
Ktorý z idolov zvádza ku omylom vyplývajúcim z našej vrodenej ľudskej povahy. Z toho, že sme náchylní vidieť veci komplikovanejšie, ako v skutočnosti sú,
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly individuálne pre každého jedného človeka, vyplývajúce z jeho výchovy, prostredia, zvláštností povahy a podobne.
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly vznikajúce pri komunikácii medzi ľuďmi, keď slová nemajú presné významy, keď sú poznatky skreslené prekladmi do iných jazykov, keď sa pravda stráca vo viacznačnostiach.
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly, keď vedci iba opakujú poučky napísané tými pred nimi. Vďaka tomu každý epochálny objav naráža na odpor zo strany skostnatených tradícií
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý text opisuje "Idola tribus", čize idoly kmeňa?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola specus", čize idoly jaskyne?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola fori", čize idoly trhu?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola theatri", čize idoly divadla?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí;a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktoré dva idoly sú neodstrániteľné?
Ktoré dva idoly sú odstrániteľné?
Pavúk je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Včela je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Mravec je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Mucha je pre Francisa Bacona symbolom:
úzkeho empirizmu
špekulatívneho racionalizmu
novej indukcie
ani jedného z menovaných
Gnozeologické názory prezentuje Francis Bacon v diele:
Na ktorého starovekého filozofa svojim názvom reaguje dielo Nové organon?
na Sokrata
na Platóna
na Aristotela
na Epikura
Organon označuje v preklade:
metódu
vedu
filozofiu
cieľ
Dielo Johna Locka sa nazýva:
"Rozprava o ľudskom rozume"
"Základy filozofie"
"Nová Atlantída"
"Nové Organon"
Pojem "tabula rasa" označuje:
čistú rasu
čistú tabuľu
novú tabuľu
čisté poznanie
Podľa pôvodu rozdeľuje John Locke idey na:
idey primárnych kvalít a idey sekundárnych kvalít
jednoduché idey a zložené idey
vnútorné idey a vonkajšie idey
nominálne idey a reálne idey
Podľa zložitosti rozdeľuje John Locke idey na:
idey primárnych kvalít a idey sekundárnych kvalít
jednoduché idey a zložené idey
vnútorné idey a vonkajšie idey
nominálne idey a reálne idey
Podľa podľa toho, do akej miery sú naše idey odrazom vonkajšieho sveta a do akej miery sú závislé od nášho vedomia rozoznáva John Locke idey na:
idey primárnych kvalít a idey sekundárnych kvalít
jednoduché idey a zložené idey
vnútorné idey a vonkajšie idey
nominálne idey a reálne idey
Konkrétne jablko je podľa Johna Locka ideou:
jednoduchou
zloženou
primárnych kvalít
sekundárnych kvalít
Jablko ako také je podľa Johna Locka ideou:
jednoduchou
zloženou
primárnych kvalít
sekundárnych kvalít
Tvar, ktorý má jablko, je podľa Johna Locka ideou:
jednoduchou
zloženou
primárnych kvalít
sekundárnych kvalít
Chuť, ktorú má jablko, je podľa Johna Locka ideou:
jednoduchou
zloženou
primárnych kvalít
sekundárnych kvalít
Idey sú podľa Johna Locka:
Vzory, podstaty konkrétnych vecí.
Základné myšlienky jeho filozofického diela.
Obsahy vedomia vryté do neho skúsenosťou.
Vrodené idey v našom vedomí.
Ktorý pojem je podľa johna Locka najmenej pravdivý?
jablko
ovocie
jedlo
substancia
Ktorý pojem je podľa johna Locka najviac pravdivý?
jablko
ovocie
jedlo
substancia
To, že John Locke odmieta apriorizmus v poznaní znamená nasledovné:
Rozum ani zmysly nie sú v poznaní prvotné.
Rozum je pôvodným zdrojom poznania.
Zmysly sú pôvodným zdrojom poznania.
Zmysly i rozum sú v procese poznávania nevyhnutné.
Vlastnosti veci, ktoré nemožno pripísať veciam, lebo vznikajú až v procese vnímania sú:
idey sekundárnych kvalít
idey primárnych kvalít
zložené idey
jednoduché idey
vnútorné idey
vonkajšie idey
Geometrické a mechanické vlastnosti ako rozmery, tvar, pohyb označujú:
idey sekundárnych kvalít
idey primárnych kvalít
zložené idey
jednoduché idey
vnútorné idey
vonkajšie idey
Pojmy vznikajúce v procese abstrakcie sú:
idey sekundárnych kvalít
idey primárnych kvalít
zložené idey
jednoduché idey
vnútorné idey
vonkajšie idey
Pocity a vnemy, ktoré sú len empirického charakteru, ako napríklad konkrétne jablko označujú:
idey sekundárnych kvalít
idey primárnych kvalít
zložené idey
jednoduché idey
vnútorné idey
vonkajšie idey
Čisto zmyslové vnemy "sensations" vlastností a javov, ktoré vznikajú zo styku zmyslov s vonkajším svetom sensations sú:
idey sekundárnych kvalít
idey primárnych kvalít
zložené idey
jednoduché idey
vnútorné idey
vonkajšie idey
Idey pochádzajúce z pozorovania našich duševných aktov, inak nazvané aj reflexie sú podľa Johna Locka:
idey sekundárnych kvalít
idey primárnych kvalít
zložené idey
jednoduché idey
vnútorné idey
vonkajšie idey
Do akého filozofického stanoviska vyúsťuje Berklyho výrok: „ESSE EST PERCIPI“
objektívny idealizmus
materializmus
subjektívny idealizmus
senzualizmus
Krajný subjektívny idealizmus nazývame:
Univerzálnym vnímateľom, ktorý zabezpečuje existenciu sveta je podľa Berkeleyho: