Prekážky, ktoré nám podľa Francisa Bacona bránia v procese poznávania sa nazývajú:
Ktorý z idolov zvádza ku omylom vyplývajúcim z našej vrodenej ľudskej povahy. Z toho, že sme náchylní vidieť veci komplikovanejšie, ako v skutočnosti sú,
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly individuálne pre každého jedného človeka, vyplývajúce z jeho výchovy, prostredia, zvláštností povahy a podobne.
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly vznikajúce pri komunikácii medzi ľuďmi, keď slová nemajú presné významy, keď sú poznatky skreslené prekladmi do iných jazykov, keď sa pravda stráca vo viacznačnostiach.
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý z idolov obsahuje omyly, keď vedci iba opakujú poučky napísané tými pred nimi. Vďaka tomu každý epochálny objav naráža na odpor zo strany skostnatených tradícií
idoly kmeňa
idoly jaskyne
idoly trhu
idoly divadla
Ktorý text opisuje "Idola tribus", čiže idoly kmeňa?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí; a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi.Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola specus", čiže idoly jaskyne?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí; a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi. Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola fori", čiže idoly trhu?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí; a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi. Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktorý text opisuje "Idola theatri", čiže idoly divadla?
Nesprávne sa totiž tvrdí, že ľudské zmysly sú meradlom vecí. Naopak, všetky vnemy zmyslov a rozumu sú podmienené prirodzenosťou človeka, nie prirodzenosťou vesmíru. Ľudský rozum je ako nerovné zrkadlo, na ktoré dopadajú lúče vecí; a pretože mieša svoju prirodzenosť s prirodzenosťou vecí, deformuje ju a kazí.
Každý jednotlivec totiž má akúsi individuálnu dutinu, ktorá láme a kazí svetlo prírody; príčinou je alebo vlastná a osobitná prirodzenosť každého jednotlivca, alebo výchova a styk s inými ľuďmi. Ľudský duch je preto čosi menlivé, zmätené a akoby náhodné.
Sú tiež idoly, ktoré vznikli akoby zo vzájomného dorozumievania a styku ľudského rodu. Ľudia sa totiž združujú pomocou reči, ale slová sa volia podľa toho, ako chápe veci ľud. Preto zlé a nevhodné pomenovanie podivuhodným spôsobom prekáža rozumu.
Napokon sú idoly, ktoré sa nasťahovali do ľudských duší z rozličných filozofických náuk i z chybných metód dokazovania. Všetky tradičné, dosiaľ utvorené filozofické systémy pokladáme za hry, ktoré vytvorili fiktívne a scénické svety.“
Ktoré dva idoly sú neodstrániteľné?
Ktoré dva idoly sú odstrániteľné?
Určite správne poradie Descartovej deduktínej motódy:
Vyústením pravidla metodickej skepsy je známy Descartov výrok:
Kto povedal "Cogito ego sum"?
Kto povedal "Myslím, teda som"?
Čo znamená "Sapere aude"?
Myslím, teda som.
Maj odvahu používať vlastný rozum
Poznaj sám seba
Viem, že nič neviem.
Auguste Comte tvrdí, že poznanie má byť založené na tom, čo je pozitívne. Ktoré z nasledujúcich tvrdení sa najviac približuje tejto téze?
poznanie musí vychádzať zo správnych predpokladov
poznanie musí mať zmysel pre nadchádzajúce generácie
poznanie musí vychádzať z toho, čo je dané, skutočné, definovateľné
poznanie musí používať správne metódy a prostriedky v procese poznávania
Zoraďte správne tri štádia vývoja spoločnosti podľa Augusta Comta:
teologické - pozitívne - metafyzické
teologické - metafyzické - pozitívne
metafyzické - teologické - pozitívne
metafyzické - pozitívne - teologické
pozitívne - teologické - metafyzické
pozitívne - metafyzické - teologické
Ľudský duch sa orientuje na vieru. Človek je presvedčený, že môže absolútne spoznať svet. To, čo si nevie vysvetliť nahrádza vierou. O ktoré obdobie vývoja spoločnosti ide podľa Augusta Comta?
Ktorému obdobiu vývoja spoločnosti zodpovedá podľa Augusta Comta animizmus, monoteizmus a polyteizmus?
Nadprirodzené sily sú nahradené metafyzickými pojmami. O ktoré obdobie vývoja spoločnosti ide podľa Augusta Comta?
Človek je presvedčený, že môže absolútne spoznať svet. Tam, kde si nevie radiť vyslovuje špekulácie. O ktoré obdobie vývoja spoločnosti ide podľa Augusta Comta?
Človek tvrdí, že nemôže absolútne spoznať svet. O ktoré obdobie vývoja spoločnosti ide podľa Augusta Comta?
Človek sa orientuje len na fakty svojej skúsenosti. O ktoré obdobie vývoja spoločnosti ide podľa Augusta Comta?